מחלות חניכיים ומחלות לב

המחקרים מוכיחים: מחלות חניכיים משפיעות על איברי גוף אחרים, גם על הלב שלנו. יש ממה להיזהר

.

נסו להיזכר, כמה פעמים חשבתם והאמנתם שמחלות שיניים וחניכיים, גרועות ככל שיהיו, נשארות בתוך "טריטוריית הפה" ולא משפיעות מעבר לכך על הגוף שלנו.

הלוואי והמשפט היה נכון. למרבה הצער הוא לא. השורה התחתונה של מחקרים שנערכו בנושא – די ברורה: יש קשר הדוק ומדאיג בין מחלות חניכיים לבין מחלות אחרות. במאמר קודם, העליתי את נושא ההשפעה של בעיות חניכיים על הגוף שלנו, בהקשר של מחלת הסוכרת. הפעם אני רוצה לדבר על ההשפעה הקריטית של מחלות חניכיים על מחלות לב. החשיבות של הנושא ברורה כמובן.

נתחיל בקשר המבני ביניהם: כמה מכם ידעו שתאי הלב שלנו עשויים מאותם התאים הנמצאים בחניכיים? אני מניחה שמעטים. כאשר מרחיבים את המידע הקיים בנושא ומכניסים את המדע לתמונה, מתגלה תמונה חד-משמעית: יש קשר מוכח בין מחלות חניכיים למחלות לב. מאמרים ומחקרים שבוצעו, כבר הוכיחו שגברים מעל לגיל 50 למשל, שסובלים מדלקות כרוניות בחניכיים ובשיניים – נמצאים בסיכון יתר להתקפי לב.

נכון חברים, לאחוז גבוה מחתך הגילאים שסבל מאירועי לב, הייתה בעיית חניכיים כרונית. דוגמא לדלקת פעילה וכרונית כזו, היא תופעת שיניים מתנדנדות אצל מטופל.

עולם הרפואה כבר מכיר בקשר ההדוק בין השניים. במידה והגענו חלילה לניתוח צנתור בבית החולים, יבקש המצנתר אישור בכתב מרופא השיניים על כך שלמטופל אין דלקת פעילות כרוניות. תשאלו בוודאי: מה הקשר בין הדברים? לפני ניתוחי לב, קיימת חובה רפואית לבדוק גם את שיניו של המטופל, וזאת מן הסיבה שדלקת פעילה בשן יכולה לפגום בפעולת הצנתור עצמה, בפתיחת שסתום וכדומה.

אז יש אם כך מודעות רפואית לנושא. המודעות שלנו? אמרנו כבר שפחותה. הדבר הזה מחייב את מי מאיתנו שיודע כי יש לו בעיות לבביות, וכי הוא עתיד לעבור הליך רפואי לבבי, לעבור בדיקה מקדימה אצל רופא שיניים, רצוי אצל רופא שיניים מומחה, שיאתר ויחפש ביעילות ובתשומת לב מרבית את דלקות החניכיים, לפני המשך הטיפול בבית החולים.

בהיבט המניעתי-טיפולי, חשוב שנבצע בזמן טיפולים שמסייעים במניעת דלקות חריפות לטווח ארוך בחניכיים שלנו, דוגמת ניקוי אבנית. ישנם כמובן דרכי מניעה נוספים למחלות חניכיים כרוניות, ועליהם אשמח להרחיב במאמר הבא.